5 handige rekoefeningen voor zelfmassage tijdens de lockdown

5 handige rekoefeningen voor zelfmassage tijdens de lockdown

Werk je in de bouw of ben je professioneel sporter of zit je de hele dag achter een computer? Iedereen weet dat langdurig in één houding zitten niet best is voor je lichaam en geest. Je lichaam spant zich continue aan en dat brengt fysieke ongemakken met zich mee.

Veel mensen zijn nu door de Corona thuis komen te zitten of werken vanuit huis en merken dat hun lichaam hun parten gaat spelen. Doordat we gedwongen thuis zitten bewegen we minder. De overheid vindt dat prima, want op deze manier proberen ze te voorkomen dat we niet te veel bewegingen maken in onze omgeving en zo het virus zich minder kan verspreiden. Maar voor onszelf is dat niet prima. Er hopen zich hierdoor onbewust knopen op in je lichaam en deze knopen noemen we ook wel triggerpoints.

Ontspannen van je spieren

We zeggen ‘knopen’, maar eigenlijk is het gewoon spierweefsel dat zich niet meer kan ontspannen. Vaak begint het in de Monnikskapspier. Deze spier begint bij het randje aan de onderzijde van de schedel en loopt langs de nek helemaal over je schouder naar de midden rug. Normaal als je last hebt van je spieren zou je langs een masseur gaan om je klachten aan te pakken en jezelf even en uurtje rust te gunnen. Want hoe je het went of keert iedereen kan wel zo nu en dan een uurtje rust gebruiken. Even tijd voor jezelf om de stress knop in je lichaam te resetten en de geest wat rust te gunnen.

Meer lichamelijke klachten door de lockdown

Helaas zitten we nu in een Lockdown en zijn alle massagepraktijken gesloten. Hierdoor kan je geen massage ontvangen en stapelen je klachten op. Ook is het uurtje rust voor jezelf helemaal weggevallen. Daarom is het nog belangrijker geworden om goed op je houding te letten en de geest regelmatig even leeg te maken. Een verkeerde houding zorgt er namelijk voor dat je continu spanning hebt op dezelfde spieren. Hierdoor ervaar je sneller een zere rug of nek, wat weer doorwerkt op je geestelijke gestel. We worden er humeurig van. Om de geest toch helder te houden is het erg belangrijk dat je regelmatig even rondloopt of even wat rekoefeningen doet. Het beste is om elk uur even een powerpauze te nemen. Zo is de focus even van het beeldscherm af en heeft je lichaam en geest even rust.

5 handige rekoefeningen

Aan wat voor rekoefeningen moet je dan denken. Er zijn een aantal die erg lekker zijn, en ook direct heel effectief zijn.

TIP! Zet de ondertiteling aan

Rekoefening 1:

Begin bijvoorbeeld eerst met het oprekken van je nek. Je brengt dan je oor naar je schouder en je houdt je hoofd voorzichtig met je hand vast zodat je een lichte rek voelt. Dit kan je een paar keer herhalen en je zult merken dat na een paar keer de spanning al wat minder wordt.

Rekoefening 2:

Daarna kan je je handen in elkaar vouwen en strek je de armen voor je uit. Probeer hierbij je ellebogen gestrekt te houden en draai dan je hand palmen van je af zodat je handpalmen van je afwijzen. Je voelt dan heel wat spieren trekken. Probeer dit voor zo’n 20 tot 30 seconden vol te houden.

Rekoefening 3:

Trek ook eens je schouders naar elkaar toe. Laat je armen gestrekt hangen en trek de schouders naar achteren waardoor je je schouderbladen naar elkaar toe duwt. Houd ze een paar seconden vast en herhaal het een aantal keren

Zelf masseren

Zelfmassage oefening 4:

Voor je nek is het ook erg lekker om die even licht te masseren. Hiervoor moet je je handpalm op je schouder leggen en met je vingertoppen voorzichtig in de schouder en nek knijpen en daarbij kleine rondjes te maken. Denk er wel aan om de arm die gemasseerd wordt langs je lichaam naar beneden gestrekt te houden. Zo kan je beter bij de spier en is de oefening veel effectiever.

Zelfmassage oefening 5:

Zit de pijn nu echt tussen de schouderbladen dan is het een idee om een tennisbal in een lange sok te doen en deze op de zere plek op je rug en de muur te klemmen zodat er druk op de tennisbal komt. Houd het uiteinde van de sok goed vast en zak rustig door je knieën op en neer. Je rug rolt nu over de tennisbal. Je schouders worden zo licht gemasseerd en je rugspieren zullen een betere doorbloeding krijgen waardoor pijn verlicht wordt.

Veel succes met de rekoefeningen!

Deel dit artikel op:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Andere interessante blog artikelen
Corona lockdown tot 3 maart 2021
Edwin Ietswaard

Lockdown verlengt tot 3 maart 2021

Helaas heeft de regering in als zijn wijsheid besloten de verzwaarde lockdown tot 3 maart 2021 te verlengen.

Hierdoor moeten alle niet-medische contactberoepen, zoals wij als massagepraktijk – hun deuren gesloten houden….

Lees verder »

Afspraak maken

In verband met aanhoudende drukte hebben wij een klantenstop! Heb je een cadeaubon? Neem dan contact op 06-51118473.

Laat je e-mail achter en ontvang onze massagetips

Je ontvangt maximaal 1x per maand een e-mail met massagetips, buiten de informatie die je als klant ontvangt ten behoeve van je boekingen. Je kan je altijd uitschrijven.

Hygiene protocol Covid19

Wij ontraden je vooralsnog een afspraak te maken als je behoort tot de groep kwetsbare mensen zoals gedefinieerd door de RIVM.

1. Mensen van 70 jaar en ouder.
2. Volwassenen (ouder dan 18 jaar) met een van de onderliggende aandoeningen:

• Mensen met chronische luchtweg- of longproblemen die daarvan zo veel last hebben dat ze onder behandeling van een longarts zijn.

Chronische hartpatiënten, die daar zoveel last van hebben dat ze onder behandeling zijn van een cardioloog.

Mensen met suikerziekte die slecht ingesteld zijn en/of met complicaties.

Mensen met een nierziekte die moeten dialyseren of wachten op een niertransplantatie.

Mensen met een verminderde weerstand tegen infectie doordat zij medicijnen gebruiken voor een auto-immuunziekte en mensen die een orgaan of stamceltransplantatie hebben ondergaan.

Mensen die geen milt hebben of een milt die niet functioneert en mensen die een bloedziekte hebben.

Mensen met een verminderde weerstand doordat ze weerstand verlagende medicijnen nemen.

Kankerpatiënten tijdens of binnen 3 maanden na chemotherapie en/of bestraling.

Mensen met ernstige afweerstoornissen waarvoor zij behandeling nodig hebben van een arts.

Mensen met een hivinfectie die (nog) niet onder behandeling zijn van een arts of met een hivinfectie met een CD4 cluster of differentiation 4 getal onder <200/mm2.

Mensen met ernstige leverziekte.

 Mensen met ernstig overgewicht (BMI > 40).

Je hebt een grotere kans om ernstig ziek te worden als je besmet wordt met het nieuwe Corona-virus dan anderen. Dat komt doordat de natuurlijke afweer van het lichaam bij mensen op leeftijd en bij mensen die een ziekte hebben vaak lager is.

Wees extra voorzichtig. Het kan verstandig zijn om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Je mag geen afspraak maken als je één van onderstaande verschijnselen (verkoudheidsklachten) hebt: 

Neusverkoudheid
Loopneus
Niezen
Keelpijn
Lichte hoest
Verhoging (= tot 38 graden) of koorts (> 38 graden)
• (Zeer) ernstige spierpijn, zonder herkenbare oorzaak

Je mag ook geen afspraak maken indien je een huisgenoot heeft met één van bovenstaande verschijnselen (verkoudheidsklachten) met ook koorts en/of benauwdheid.

 Als je 24 uur lang geen klachten heeft, mag je weer een afspraak maken.

MyoMind Massage - Alphen aan den Rijn

Icons made by Freepik from www.flaticon.com
NGS - Nederlands genootschap voor Sportmassage